16.9 C
Podgorica
Subota, 18 Maja, 2024
spot_img

Redosljed radnji propisanih Ustavom jasno pokazuje da se tek nakon konstituisanja parlamenta, odnosno izbora njenog predsjednika prelazi na rad redovnih i vanrednih zasijedanja – kazali su u parlamentu

Ne postoji rok za izbor novog predsjednika parlamenta, saopšteno je Pobjedi iz Skupštine Crne Gore.

Crna Gora je 27. jula dobila novi saziv Skupštine, mjesec i po nakon održanih prijevremenih parlamentarnih izbora. Na sjednici su verifikovani mandati poslanicima, ali nije izabran novi predsjednik parlamenta jer se politički subjekti, uključeni u proces pregovora za formiranje nove vlasti, nijesu dogovorili kome treba da pripadne ta funkcija.

Najozbiljniji kandidat za mandatara Milojko Spajić je tu poziciju namijenio lideru Demokrata Aleksi Bečiću, ali od nje ne odustaje ni koalicija ,,Za budućnost Crne Gore“. Zbog toga je nastavak konstitutivne sjednice još neizvjestan.

PRAVILA

Redovno proljećno zasijedanje završava se 31. jula, ali, kako nam je pojašnjeno iz parlamenta, to ne može uticati na izbor predsjednika, odnosno nastavak konstitutivne sjednice jer ona ne spada u redovna i vanredna zasijedanja Skupštine Crne Gore.

– Prvo, članom 88 Ustava Crne Gore propisano je da ,,prvu sjednicu novoizabranog sastava Skupštine saziva predsjednik Skupštine prethodnog saziva i održava se najkasnije 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora“. Ustavotvorac priznaje da se konstitutivna sjednica ne može podvesti ni pod redovno, niti pod vanredno zasijedanje iz prostog razloga što Skupština može raditi na redovnim i vanrednim zasijedanjima tek kada bude konstituisana, odnosno kada izabere predsjednika Skupštine, kao jedinog ovlašćenog lica koji može sazvati sjednicu na redovno ili pak vanredno zasijedanje, bez obzira na subjekat koji upućuje zahtjev za vanredno zasijedanje – pojasnili su iz Odjeljenja za odnose sa javnošću Skupštine Crne Gore.

Napominju i da Ustav Crne Gore jasno utvrđuje da se konstitutivna sjednica Skupštine ne može podvesti pod redovno ili vanredno zasijedanje, jer poziva

predsjednika da je sazove najkasnije 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata, bez obzira kada se to desi.

– Hipotetički se moglo desiti da se konačni rezultati izbora proglase u vrijeme vanrednog zasijedanja Skupštine Crne Gore, a imajući u vidu navedenu odredbu Ustava Crne Gore jasno je da istu saziva predsjednik Skupštine Crne Gore na osnovu ustavnih ovlašćenja, a ne na osnovu zahtjeva predsjednika Crne Gore, vlade ili najmanje trećine ukupnog broja poslanika – kazali su u parlamentu.

U Skupštini dodaju da redosljed radnji propisanih Ustavom jasno pokazuje da se tek nakon konstituisanja parlamenta prelazi na rad redovnih i vanrednih zasijedanja.

– Konstitutivna sjednica Skupštine nije ni prva sjednica redovnog, niti je prva sjednica vanrednog zasijedanja, već sjednica na kojoj se konstituiše Skupština, koja tek nakon toga može raditi u redovnim i vanrednim zasijedanjima – pojašnjavaju dalje iz zakonodavnog doma.

USTANOVLJENA PRAKSA

U Skupštini, kako kažu, ustanovljena je praksa u kojoj se konstitutivna sjednica saziva u jednom, a završava u periodu dok traje drugo zasijedanje.

– Na kraju, konstitutivna sjednica Skupštine Crne Gore okončava se iscrpljivanjem onih tačaka dnevnog reda (konstitutivne sjednice), koja omogućavaju rad Skupštine propisan Ustavom Crne Gore – poručeno je u odgovorima našem listu.

U novom sazivu crnogorskog parlamenta je 81 poslanik sa devet izbornih lista. Najviše poslanika ima „Evropa sad“ 24, a zatim koalicija okupljena oko DPS-a – 21, koalicija „Za budućnost Crne Gore“ ima 13, „Hrabro se broji“ 11, a Bošnjačka stranka šest. Po dva predstavnika u parlamentu imaju SNP-Demos i Albanski forum, a po jednog HGI i Albanska alijansa.

Radulović: Zakon o Skupštini na čekanju jer nije u interesu partija

Pravnik Veselin Radulović smatra da je nepostojanje roka za izbor predsjednika Skupštine pokazatelj koliko je Crnoj Gori potreban Zakon o Skupštini.

– Suviše godina čekamo na pripremu toga teksta. Čini se da političkim partijama to nije u interesu, jer kada bi postojao taj propis, bio bi im sužen prostor za pravne improvizacije, te ne bi bile moguće zloupotrebe kakve se dešavaju – rekao je Radulović za Pobjedu.

Neuobičajeno je, dodaje on, da se Skupština konstituiše, a da nemamo predsjednika.

– Svi znamo zašto ga nemamo – to zavisi od dogovora političkih partija koje bi trebalo da čine buduću većinu, odnosno izvršnu vlast. Ono što je jedino dobro u cijeloj priči je da teku ustavni rokovi u kojima predsjednik države treba da predloži mandatara, a nakon toga počeće da teče i rok u kome se vlada mora izabrati. Računam da će se u tom roku postići i neka vrsta političkog dogovora za predsjednika Skupštine – ocijenio je Radulović.

Prema njegovim riječima, sistem je tako napravljen da godinama podržava partitokratiju koja omogućava da se sve podredi uskim stranačkim interesima i liderima političkih partija.

Napominje i da je niz drugih problema ukazivao na neophodnost postojanja zakona o vladi.

– Svaka većina i svaka vlada koja se formirala, pa i prije nego se formirala, najavljivali su da će to biti pri samom vrhu liste prioriteta. Vjerovatno će to raditi i nova vlast, ali mi se čini da se kao i prethodne neće truditi da dođu do tih propisa jer bi oni prilično ograničili manevarski prostor za zloupotrebe i improvizaciju koja ide u njihovu korist – zaključio je Radulović.

Izvor:Portal Analitika

Posljednje vijesti
Ne propustite